Gå til hovedindhold

Sådan kombinerer du dit arbejde med hjemmeskolen

Af Lennart
Kodeordene er tilrettelæggelse og forudsigelighed

Hvis du har et eller flere børn i hjemmeskole samtidig med at du selv har et arbejde at passe hjemmefra, så kan du måske få glæde af de erfaringer jeg deler med dig her

Klokken er nu 7.27 og jeg har planlagt børnenes dag i hjemmeskolen. Og set på hvad jeg selv skal nå. Alt er tilrettelagt.

En af de ting, jeg skal nå, er at skrive om hvordan vi arrangerer hjemmeskolen her i huset.

Hjemmeskoling og hjemmeundervisning af mindre børn kræver først og fremmest god planlægning og tilrettelæggelse.

Men hvad betyder det i praksis?

1 Stå tidligt op

Giv dig selv tid til forberedelse.

I en periode giver det bedst mening at gå tidligere i seng end normalt - for at stå betydeligt før op end børnene.

Lidt ro om morgenen til at planlægge dagen og tilrettelægge børnens skema er den bedste forudsætning for en god start på hjemmeskoledagen.

Sæt kaffe over.

Vær sikker på at deres tablets og lignende er sat til opladeren, så der er strøm på når de skal bruge dem. Andet i den dur ordnes også.

(Et par gange er vi kommet sent op. Det dur bare ikke.)

2 Lav en plan for dagen

Børnenes online-møder og den slags foregår på bestemte klokkeslæt, men resten af tiden kontrollerer I selv. Der skal også være tid til mad og lidt bevægelse, eventuelt en tur ud i den friske luft.

Godt.

Sæt dig ind i skemaet for i dag. Hvad skal børnene nå? Er der bestemte tidspunkter hvor de forventes at være på webcam - altså Treams, Classroom eller hvad I nu bruger.

Det er også nu du skal tjekke på AULA og meebook. Se om der er kommet nyt - tilføjelser til skemaet etc.

Så er du på forkant inden børnene står op.

I planen skal de faste punkter, som møder og spisning, også indgå. Så kan du planlægge de øvrige aktiviteter rundt om dem.

Som regel har lærerne lavet en ret detaljeret liste over skolearbejde som børnene skal nå igennem i løbet af dagen. Denne “lærerplan” skal sammen med tidspunkter for møder og spisning og pauser laves om til jeres egen dagsplan.

Desværre har lærerene lavet om på dette i den ældstes tilfælde hvor han nu i stedet bliver informeret om disse ting under online-møderne. Det fungerer knapt så godt.

Når tidspunkter og klokkeslæt er på plads, skal du i gang med den mere praktiske del af planlægningen - nemlig tilrettelæggelsen.

Især er tilrettelæggelsen vigtig hvis ikke du vil forstyrres hvert 5. minut - og ikke hele tiden at blive forstyrret i løbet af dagen er alfa og omega hvis du selv har opgaver du skal have løst.

3 Gør udstyret klar

Selv tilrettelægger jeg online-undervisningen ved at gøre deres apps klar på forsiden af deres tablets.

De forskellige læringsportaler, som skal anvendes i løbet af dagen, dem åbner jeg i faneblade i browseren. Så lukker børnene disse i takt med at de bliver færdige på dem.

Jeg sørger også for at de er logget ind. Nogle gange logger apps og især læringsportaler i browseren dem dog ud igen. Så der kan det være nødvendigt lige at genindlæse en side i ny og næ når tiden tillader det.

Helt generelt fungerer denne tilrettelæggelse på forhånd langt bedre end løbende at gøre tingene klar.

Ud over det med fanebladene er det også en fordel at have det oftest benyttede læringsportaler som henvisninger i browserens åbningsvindue og / eller i bogmærkelinjen.

4 Læg materialet tilrette

Det er jo ikke al undervisningen som foregår digitalt. Heldigvis.

Men den “gammeldags” undervisning kan også med fordel tilrettelægges.

Bøgerne kan du lægge i en stak i rækkefølge med den første de skal bruge øverst. Her lægges hæfter også ind i mellem. Arbejdsbogen lægges lige efter læsebogen - og så videre.

Læg bogmærker i på de sider de skal lave - eller slå simpelthen på forhånd op på de sider.

Så kan børnene arbejde sig gennem bunken og på den måde se at det hele skrider fremad. Og de behøver ikke hele tiden spørge - “hvad skal jeg nu lave?”

Vi har den aftale at børnene lægger børgerne ned i deres taske i takt med at de bliver færdige. Har man mere plads, kan man måske have en bunke på bordet til “brugte” bøger.

Meningen med tilrettelæggelsen er at gøre det nemt for børnene at arbejde selvstændigt, så du kan ordne andre ting imens de passer deres skolearbejde i hjemmet.

Og med bunken af bøger og de forskellige læringsportaler klar i fanebladene kan børnene se hvad de skal lave i løbet af dagen. Det giver en god forudsigelighed og i min erfaring mere ro på end at de løbende skal informeres - især når jeg har travlt med andre ting også.

Det virker - men ikke altid 100 procent. Derfor et par yderligere råd:

Hav “backup” klar

Det er vigtigt med noget at falde tilbage på. Noget børnene kan sættes hurtigt i gang med så du kan gøre din egen opgave færdig inden du bruger mere tid på at bringe børnene videre i deres plan.

For det sker at børnene kommer hurtigt gennem arbejdet og der så er tomrum i planen og tid der skal udfyldes inden de skal have pause, mad eller møde.

Hav altid nogle bøger klar de kan læse i.

Man kan også have nogle hjemmesider klar i bogmærkelinjen - såsom https://www.digipuzzle.net/ eller lignende. Jeg nævner her digipuzzles fordi det ikke kræver login og dermed ikke er noget man skal bøvle med eller hvor man risikerer at blive logget ud - men samtidig et site hvor børnene lærer noget.

Andre eksempler

https://danskmedlykkehjul.blogspot.com/

https://gratisskole.dk/

Denne del må gerne være lidt edutainment-agtig - en blanding af undervisning og underholdning.

Det bedste er dog nogle gode bøger eller skrive/tegne-hæfter - for nogle gange er det jo nettet som helhed der er problemer med.

Altså - have noget ekstramateriale klar: Både on- og offline.

Plads til sjov

Jeg har erfaret at det er godt at regne med noget tid til “sjov”. Det kan godt betale sig i sidste ende for ellers risikerer vi i hvert fald herhjemme at humøret bliver nedslidt i løbet af skoledagen.

Husk at komme ud - husk at grine og lave sjov noget af tiden. Selvfølgelig helst i pauserne.

Husk også at komme ud og trække frisk luft.

Sjov kan også være at bage boller eller varme æbleskiver i ovnen eller andet som ikke tager alt for lang tid, men som alligevel giver et break fra bøger og browsere.

Jeg håber I kan bruge mine råd til planlægning og tilrettelæggelse af hjemmeskolen.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.