Gå til hovedindhold

Forskere: Også blinde mænd foretrækker slanke kvinder

Af Lennart

Feminister og andet godtfolk hævder at vores smag i partner bestemmes af idealer som skabes gennem reklamer, film, og andre visuelle udtryk.

Men nej.

De tager fejl.

For hvor mange reklamer har en blindfødt mand set i sit liv?

Hvor mange fotos af kendisser? Hvor mange starletter i film?

Ingen. Ikke en.

Alligevel har mænd, som er blinde og som har været blinde hele deres liv, nøjagtig samme smag i kvinder som alle andre mænd har.

Og denne smag kaldes for 'timeglasformen' – på dansk også hvepsetalje. Eller mere præcist en talje-til-hofte ratio på mellem 0,68 og 0,72.

Altså kvinder som er slanke omkring taljen, men som gerne har lidt til gården og til gaden, hvis man da stadig må benytte dette gamle udtryk.

Det er Johan C. Karremans, Willem, E. Frankenhuis og Sander Arons der har studeret blinde mænds præferencer i et studie som er beskrevet i tidsskriftet Evolution and Human Behavior.

Lad mig citere fra studiet som virkelig skærer tingene ud i pap:

We report evidence showing that congenitally blind men, without previous visual experience, exhibit a preference for low female WHRs when assessing female body shapes through touch, as do their sighted counterparts. This finding shows that a preference for low WHR can develop in the complete absence of visual input and, hence, that such input is not necessary for the preference to develop.

Og:

These results have implications for debates concerning the evolutionary and developmental origins of human mate preferences, in particular, regarding the role of visual media in shaping such preferences.

Det skal dog siges at forskerne understreger, at de blinde mænds klare præference var en smule mindre udtalt end de seende mænds.

Hvilket kunne antyde at visuelle stimuli kan have en sekundær forstærkende rolle i forhold til præferencer som allerede på forhånd er biologisk fastlagte og indlejrede.

Hvis du spørger mig, er studiet en definitiv aflivning af påstanden om at mænds præferencer i kvinder skabes af reklamer eller andre visuelle stimuli fra det omgivende samfund.

Jeg synes du skal vise den her artikel til så mange akademikere og feminister som du overhovedet kan.

For det er på tide at de bliver lidt mere oplyste og ikke til stadighed render rundt i vildfarne opfattelser om at menneskets præferencer er sociale konstruktioner.

Som samfund bør vi helt stoppe med at poste penge i uddannelser som hviler på et socialkonstruktivistisk grundlag.

NOTE: Jeg har fået kritik får at skrive 'slanke' i overskriften, fordi en del læsere mener at timeglasform nærmest er det modsatte af slankhed. Jeg vil blot opfordre folk til selv at lave en google billed-søgning på 'timeglass shape', 'timeglass figure', 'timeglass body' eller lignende og selv danne sig et indtryk af om disse kvinder med den markerede talje er slanke eller ej.

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.