Gå til hovedindhold

DR blæser på både markedsføringsloven og god presseetik i ny licens-kampagne

Af Lennart

Det er efterhånden velkendt at Danmarks Radio omgår love og skikke her i landet temmelig lemfældigt.

I forbindelse med løn til ledelsen har man for eksempel tidligere set stort på henstillinger fra Rigsrevisionen om tilbageholdenhed.

Nu er den så gal igen. Denne gang i forhold til både markedsføringsloven og reglerne for god presseskik.

Enhver kan selv få syn for sagen ved for eksempel at gå ind på DR3's Facebookside. Her lægges en annoncekampagne for et af DR's produkter op uden nogen form for anmærkning om, at der er tale om markedsføring.

Nicolai Rossen, PR-rådgiver og ekspert i markedsføring via da sociale medier, giver følgende forklaring på hvorfor DR formentlig bryder med god presseskik og lovgivningen på markedsføringsområdet:

"Enten skænker de det ikke en tanke, eller også mener Danmarks Radio vel, at kravet om at bedrive public information omkring public service tilsidesætter eller rangerer over markedsføringsloven samt reglerne for god presseskik."

"Men i det at afsender selv har et kommercielt incitament til at markedsføre egeninteresser, så overgår man til i virkeligheden at bedrive propaganda. Det må man gerne, hvis man husker at gøre opmærksom på, at der er tale om markedsføring."

Han tilføjer, "der er ikke tale om public information, men om propaganda."

Hvis et privat medie markedsfører produkter på samme måde som DR og usynliggør linjen mellem annoncer og redaktionelt indhold, risikerer det at blive meldt til Forbrugerombudsmanden og - hvis det er tilmeldt pressenævnet - at få påtale.

Nicolai Rossen mener også, det er "absurd" at DR bruger så meget plads og "så mange ressourcer på markedsføring af sig selv".

Og han uddyber med følgende bemærkning:

"Det er betænkeligt, at DR bedriver lobbyvirksomhed for sig selv overfor sine ejere. Jeg mindes ikke i min karriere at have set lignende eksempler på en privat virksomhed, der konsekvent bruger deres kommunikation til at pådutte sine ejere om egne fortræffeligheder. Det er en praksis, der fra lovgivningsmæssig side bør gøres op med."

Da Folkets Avis spørger Nicolai Rossen, om han tør give et bud hvorfor DR både ser gennem fingrene med henstillinger fra Rigsrevisionen og nu altså tilsynelandende blæser på markedsføringsloven og tilsidesætter god presseskik, svarer han uden tøven:

"Der hersker for mig at se en alfaderlig kultur i 'systemet DR', hvor man betragter borgerne som uvidende, der må og skal belæres."

Og mon ikke mange andre efterhånden med rette er nået til samme konklusion:

DR er blevet en slags stat i staten hvor de regler som andre skal overholde i praksis er sat ud af kraft.

 

Lennart Kiil er stifter af FOLKETS og redaktør på Folkets Avis. Han mener godt man kan oplyse og underholde på samme tid.