Gå til hovedindhold

Fra fritidsinteresse til markedsleder inden for proteinpulver og kosttilskud

Det startede med at Rasmus Thorup ville være klogere på proteinpulver. Det blev startskuddet til den succesfulde Hadsund-virksomhed NutriNord, der står bag brandet og webshoppen Bodylab.dk. Sidste år rundede de 100 millioner kroner i omsætning og er i dag markedsledende inden for nutrition og kosttilskudsindustrien i Danmark.

I 2001 var Rasmus Thorup i gang med at studere til Cand. Merc. På kollegiet hvor han boede havde han ansvaret for stedets træningscenter. Her talte man tit om proteinpulver og andre gavnlige kosttilskud, som var yderst svære at få fat i den gang. Kunne man ikke købe det i det lokale træningscenter, var man henvist til at bestille det hjem fra udlandet gennem hundedyre webshops.

Men kvaliteten var alt for ringe og derfor satte Rasmus Thorup sig for at finde ud af, hvordan man kunne producere det selv. Det blev begyndelsen til virksomheden NutriNord, der ejer brandet og den kendte webshop Bodylab.dk, hvor du kan købe danskproduceret proteinpulver, kosttilskud og superfoods.

Bodylab – en dansk erhvervssucces

I dag små 15 år senere er Bodylab markedsledende inden for nutrition og kosttilskudsindustrien herhjemme. Omkring 2010 overvejede Rasmus Thorup faktisk at sælge virksomheden, men i stedet valgte han at ansatte sin første medarbejder. Det var en god beslutning og i dag beskæftiger firmaet 31 medarbejdere og har rundet en årsomsætning på 120 millioner kroner.

Næste skridt er ekspansion til de øvrige nordiske lande. Her er Bodylab allerede er gået ind på det svenske marked og snart åbner man i Norge og Finland. Også det kinesiske og mellemøstlige marked er interessant, hvor danske fødevarer er høj kurs på grund af vores strenge fødevarekontrol og høje råvarekvalitet.

Fra nicheprodukt til danskernes spiseborde

Samtidig med at Rasmus Thorup ansatte den første medarbejder, begyndte proteinpulveret og kosttilskuddene at flytte ud af træningslokalerne og ind i danskernes almindelige madvarer. Især de seneste år er protein- og andre næringsberigede madvarer blevet populære – specielt i diverse mælkeprodukter.

Det er især det såkaldte livsstilssegment, der har taget de ernæringsberigede fødevarer, samt proteinpulver, diverse kosttilskud og senest superfoods til sig. Det er en befolkningsgruppe, der går meget op i sund og ernæringsrigtig kost, der helst skal være så naturlig og fri for tilsætningsstoffer som mulig.

Derfor er superfoods på rekordtid blevet populære. Det er helt naturlige råvarer, der har en række ernærings- og helbredsmæssige fordele som f.eks. chiafrø, loppefrøskaller, diverse naturlige sukkererstatninger og allergivenlige meltyper som f.eks. mandelmel.

Således er det ikke ualmindeligt at finde Bodylabs proteinberigede – og i øvrigt glutenfrie – chokoladesmørepålæg Proteinella på morgenbordet hos mange danske børnefamilier, ligesom firmaets proteinpandekagemiks er yderst populært både blandt sportsfolk og børnefamilier.

Proteinpulver er stadig størst

Men på trods af det stigende salg af kosttilskud og superfoods er det stadig proteinpulveret, der står for hovedparten af Bodylabs salg. Over tid har firmaet udviklet en lang række forskellige varianter, der anvendes til forskellige formål inden for træning og ernæring.

Således er det muligt for laktose-allergikere at få proteinpulver baseret på andet end mælkeproteiner, ligesom det er muligt at få både økologisk proteinpulver og proteinpulver, der er sødet med stevia. Det fulde sortiment af proteinpulver kan ses her.